Verenigde Arabische Emiraten 🇦🇪

16 juni 2019 - Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten

De grensovergang tussen Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten (UAE) is wel de meest luxueuze die we tot nu toe gezien hebben, dat belooft nog wat.
De UAE bestaat nog maar sinds 1971 en er was hier nog weinig te beleven. De bevolking leefde voornamelijk van de visserij, de parelhandel en je hebt de bedoeïenen. Totdat er in 1966 olie gevonden werd, en het één van de meest luxe landen ter wereld geworden is. Het lijkt wel of water in goud veranderd is. In de steden zijn torenhoge prachtige gebouwen (zelfs de hoogste ter wereld 885 meter), winkelcentra, moskeeën, musea, huizen enz. uit de grond gestampt. Gestampt is misschien een groot woord, alles ziet er werkelijk prachtig uit, over de architectuur en elk detail wordt goed nagedacht. De oprichter van het land, Sheikh Zayed, dacht net als in veel landen niet aan z'n eigen portemonnee maar ook aan die van de bevolking. Zo waren educatie, ziektekosten en huisvesting kosteloos en betaalde men geen belasting. Tegenwoordig is dat 5% dus nog steeds een peulenschil met wat wij betalen. We horen regelmatig dat de bankencrisis van 2008 een grote invloed heeft gehad op de economie hier, maar als je kijkt naar alle pracht en praal, merken wij daar weinig van. De Emiraten trekken jaarlijks zo'n 150 miljoen toeristen en dat zal waarschijnlijk alleen maar stijgen. Of het ons echt bevalt al die glitter en glamour, dat valt nog te bezien.
Wij worden ook hier weer hartelijk welkom geheten en krijgen bij de immigratie een flesje koud water. Een visum heb je als je uit Europa komt niet nodig, we krijgen een stempel die 30 dagen geldig is en is gemakkelijk te verlengen. Bij de douane een korte check, stempel in het Carnet en dan door naar het laatste loket voor een autoverzekering. Deze is niet goedkoop maar wel verplicht, en je wil echt geen schade rijden tegen één van de vele sportwagens of andere luxe bolides die hier rond rijden.
UAE bestaat voornamelijk uit veel zand, een paar grote steden, maar is bovenal gelegen aan de prachtige Persische Golf. Daar gaan we dus na de grens maar gelijk gebruik van maken. We zoeken een mooi en rustig plekje om even bij te komen van afgelopen rijdagen. Mooi is het zeker maar de meeste plekken zijn al voorzien van strandhuizen. Toch vinden we wat, goed genoeg voor één nachtje. Het water is super helder, turquoise van kleur dus dat nodigt uit voor een frisse duik.
Al Mirfa
De volgende ochtend rijden we verder totdat we bij Al Mirfa aankomen. In het westen valt weinig te beleven dus we gaan rustig aan richting Dubai. We zetten de truck bij het strand, en zonder dat we hier van op de hoogte waren, is er een evenement gaande. Altijd interessant. Er worden onder meer zeilwedstrijden gehouden en wanneer we arriveren gaan ze net van start. Prachtige houten boten (Dowh) en de deelnemers reuze fanatiek. Het prijzengeld ligt hoog dus iedereen probeert zo snel mogelijk weer over de finish te zijn. Wij houden lekker een relax dagje, eigenlijk zouden we was van 4 weken moeten wegwerken maar we vinden het wel ff best zo. Morgen weer een dag, we kunnen moeilijk onze waslijn uitzetten naast een evenementen terrein. 'S avonds komen de meeste mensen, er is van alles te doen waarschijnlijk maar wij bekijken het wel van de zijkant. Na een onrustige nacht op de parkeerplaats krijgen we van een voorbijganger de tip om een stukje verder te gaan staan, daar staat het vol met campers en mega grote caravans. Goed plan om te verkassen, en wellicht kunnen we daar een wasje doen. Wanneer we vragen of er ergens water is, worden we meteen uitgenodigd voor het ontbijt bij de camper en caravanclub 'RV Alain'. Wat een geweldig onthaal. Wij vinden het interessant dat dit hier ook leeft maar zij vinden onze verhalen en reis nog veel interessanter. We hebben leuke gesprekken en worden dan ook voor de rest van de dag uitgenodigd om te blijven, te lunchen en dineren. Vergeleken met hun mega uitvouwbare campers voorzien van airco, massagestoelen, garages voor quat of motor, keukens enz. is ons Mogje maar klein. De vraag die iedereen stelt is of we airconditioning hebben, nee wij hebben een kachel. Niet dat we die al vaak gebruikt hebben maar airco tot dus ver nooit gemist. De temperatuur kan hier in de zomermaanden oplopen tot 60 graden dus dan is het zonder niet te doen. Hopelijk gaan wij dat niet meemaken en zijn we voor de ergste hitte weg.
De dag vliegt eigenlijk om, fantastisch eten, vele bakjes thee en koffie, en gezelligheid met ontzettend vriendelijke mensen. Ook mag ik een rondje doen op een mooi Arabisch paard, geweldig om weer even in het zadel te zitten na zoveel jaren. De arabier lijkt zelfs een beetje op het paard Iwan dat ik vroeger had. Top! Als we 's avonds terugkomen bij de club is er voor het diner een ceremonie. En ja hoor, wij worden het podium opgeroepen en krijgen een microfoon in onze handen. Of we aan iedereen wat willen vertellen over onze reis. Heel leuk natuurlijk maar hoe vertel je 2, 5 jaar in een paar minuutjes? We waren hier niet echt op voorbereid dus houden het kort.. Maar goed, iedereen vindt het tof. We krijgen een applaus en als aandenken een mok. De gastvrijheid die we hier hebben mogen zien, is voor ons weer top. En er zullen de komende tijd nog vele volgen.
Abu Dhabi
Op zaterdagochtend gaan we richting Abu Dhabi, dit is de hoofdstad van de UAE. We hebben afgesproken met Hans en Inge, rasechte Hollanders. De dag ervoor kwamen twee leuke gasten Khaled en Khaled even langs, ze zagen onze truck staan maar de één dacht dat we uit Namibië kwamen en de andere uit Nederland. Het laatste dus en laten ze nou een Hollandse collega hebben, en dat is Hans. Hij werd gebeld en ik kreeg hem direct aan de lijn, zo worden we de volgende dag uitgenodigd voor een bakkie koffie of wat anders. Het werd een koud pilsje, heerlijk. Alcohol is hier eigenlijk niet toegestaan maar Hans en Inge wisten wel een shop waar we bier konden halen. Na een uurtje gekletst te hebben gaan we met z'n viertjes op pad, we krijgen een kleine rondleiding door de stad en gaan wat inkopen doen. Het is erg gezellig. Als we terugkomen nemen we nog een lekker wijntje en daarna gaan we op zoek naar een slaapplaats in de haven. Hier in de stad is een groot gebied (Mussafah) waar ze alles voor auto's verkopen en garages zijn. We moeten de olie vervangen die in Khartoum in de versnellingsbak is gegaan, want hij schakelt voor geen meter. Én we moeten een kering zien te vinden voor de stuurpomp, want die lekt. Dat wordt dus de missie voor de volgende dag. Onderweg naar Mussafah, waar we grote kans van slagen denken te hebben, kijken we onze ogen uit. Superdeluxe bolides, prachtige gebouwen maar ook wij trekken de aandacht. Regelmatig worden we door andere weggebruikers aangesproken, wat altijd leuk is. Totdat we een keer hard op de rem moeten voor het bijna rode stoplicht en onze buurmanzijn raampje open doet en vraagt: Hey, where are you from? I wanna give you dates! We spreken af om bij het volgende tankstation te stoppen en daar maken we kennis met Khalifa. Wat een leuke vent zeg! We krijgen een doos vol met overheerlijke dadels en hij koopt een bakje koffie voor ons. Tevens wil hij 's avonds met ons afspreken want hij is net op weg naar zijn werk. Het klikt vanaf het allereerste moment, dus daar kijken we erg naar uit. Nu eerst langs de garages... De juiste olie kunnen we niet vinden, en een kering verkopen ze niet los. Ze stellen bij de Mercedes garage voor om dan maar de hele stuurpomp te vervangen 🤔, hoe is't? We zijn toch zeker sjeikie Meijer niet. Als we het hier niet kunnen vinden, proberen we het wel in Dubai. We zijn er voor nu ff klaar mee, en vinden na ruim twee jaar in dezelfde kleding rond te hebben gelopen tijd wordt voor wat nieuwe outfits. Alles is versleten, of verschoten. In Afrika val je op met nieuwe kleding maar hier val je op met oude kleding. We gaan de Mall in en komen na een paar uurtjes blij weer buiten. Intussen is het eind van de middag en hebben we contact met Khalifa. Wat is handig om af te spreken, zetten we de truck weer in de haven om daar opgehaald te worden? Nee hoor, hij stelt voor om de Mog bij hem thuis voor de deur te parkeren en we krijgen zelfs een eigen kamer met douche. Wat een luxe. Het wordt een fantastische tijd om nooit meer te vergeten. Khalifa neemt ons elke avond mee uit. We hadden geen betere gids en inmiddels vriend voor Abu Dhabi en omgeving kunnen ontmoeten. We bezoeken met hem de Sjaikh Zayed Grand Mosque, de fruitmarkt, vrienden, Al Ain, kamelenrace enz. enz... en we worden extreem verwend met overheerlijk en veel eten, verse fruitcocktails en mooie kado's. Een man en hele familie die voor altijd in ons hart liggen. Dat je iemand die je op straat ontmoet, zo verschrikkelijk gastvrij behandeld, is voor ons weer een prachtige ervaring en herinnering.
Op een gegeven moment moet je toch een keer afscheid nemen, na 7 geweldige leuke dagen wordt het tijd om eens wat aandacht aan de Mog te schenken. We gaan naar Dubai om één en ander te regelen, maar eerst rijden we langs de sportzaak om nieuwe zwemkleding en snorkel setjes aan te schaffen. Na de Emiraten gaan we naar Oman en daar zijn we van plan om de onderwaterwereld een beetje te gaan ontdekken. Nu we volledig voorzien zijn van allerlei nieuwe spulletjes voor ons zelf, gaan we naar de garage. Het wordt Saluki Motorsport in Dubai. We hadden al telefonisch contact gehad met Martin ivm de juiste olie die we zochten. Tevens kunnen we hier de radiateur compleet laten vernieuwen, proberen de lekkage aan het koelstof reservoir te verhelpen, de Pyrometer er op bouwen en allerlei achterstallige onderhoud plegen. Saluki is gespecialiseerd in Rallysport en er staan brute auto's/buggy's in de garage. Omdat het repareren van de radiateur een paar dagen gaat duren, blijven we hier dus ook een paar dagen kamperen. Het is er bloedheet, mja daar moeten we maar aan gaan wennen. Zo worden we op vrijdag (dat is hier weekend) uitgenodigd door Mark de eigenaar van de garage, om mee te gaan zeilen, tof! ! Zo ontvluchten we de hitte en zien we Dubai van de andere kant. Het wordt rete gezellig. Met 5 mannen en ik aan boord plus koude biertjes in overvloed,  gaan we na een stukje gezeild te hebben voor anker bij Antarctica (één van de wereldeilanden die ze aangelegd hebben). Daar ontmoeten we Janet en Paul, die een paar jaar geleden een lange reis op hun zeilboot hebben gemaakt. Genoeg te vertellen dus en de gesprekken gaan 's avonds onder het genot van een drankje en een happie door tot in de late uurtjes (voor ons doen dan). Als zaterdagmiddag onze nieuwe radiateur wordt terug gebracht en we alles gepakt hebben, gaan we richting strand voor een verfrissende duik om vervolgens ons laatste nachtje (voorlopig) in de Emiraten door te brengen.
Het luxe en vooral dure leven laten we achter ons, we zijn toe aan weer een beetje back to basic life.
We komen nog een keertje terug om de boot naar Iran te nemen. Alle mensen die we hier ontmoet hebben zijn echt super vriendelijk en hulpvaardig, maar alle luxe die we hier zien is niet echt ons ding, teveel regels (vooral wat niet mag) en stiekem missen we de enthousiaste Afrikaantjes. En één ding is zeker, kom hier vooral niet tussen mei en september want dan is het echt bloedheet. We smelten bijna (hadden we nu toch maar airco 🥵)

1. Klazina:
    16 juni 2019
    Hallo lieverds,wat een fantastisch verhaal hebben jullie er weer van gemaakt zeg,,,wij beleven het helemaal mee....had ook niet gek geweest om af te spreken om naar jullie toe te komen zeg😝heel veel liefs,wij gaan nu bbqen met z’n allen,en vooral net als vandaag,missen we jullie enorm,...heel veel liefs en tot horens❤️😍🥰💋
  2. Gerda:
    16 juni 2019
    Ja de Emiraten is wel een heel groot verschil met Afrika.
    Wat zijn jullie verwend daar. Ongelofelijk. Allemaal weelde daar, Hetty en ik hebben dat ook mogen zien met eigen ogen 10 jaar geleden.
  3. Inge:
    16 juni 2019
    Wat een prachtig verhaal. We weten hoe vriendelijk de mensen hier kunnen.
    Op naar het volgende verhaal.
    Lieve groetjes
  4. Leopollemans:
    16 juni 2019
    Hoi heel leuk verhaal heel veel aardige mensen begrijp ik en veel mooi weer dat is hier nog even anders vooral veel regen dus blijf nog maar lekker nog een tijdje daar hele mooie foto's wij wensen jullie veel plezier en tot horens gr leo en anja
  5. Els en Mels:
    17 juni 2019
    wat een verhaal en prachtige foto's !
    Hartelijke groetjes
    Els en Mels van den Boogaard ,s-Gravendeel
  6. Martha en willen:
    17 juni 2019
    Ook wel even mooi zoveel luxe, en luxe wagens en dan jullie er tussen met het "mogje".!!!
    En dan ook nog op een Arabier gereden..Super. Ga gauw het volgende verhaal lezen.
    Dank voor deze.
  7. Kees en Anneke:
    19 juni 2019
    Bijzonder hoe jullie telkens de juiste mensen op de juiste plek treffen om jullie onvergetelijke ervaringen op te laten doen.
    Mooi verhaal.
    Ga gelijk door naar het volgende verhaal
  8. Ans:
    19 juni 2019
    Mooi om te horen dat jullie weer zo gastvrij werden ontvangen , door wildvreemde mensen. Fijn dat dat toch overal weer gebeurd. Mooi verhaal en foto's weer. Goeie voortzetting van de reis. Groeten uit Keppel.