Saudi-Arabië 🇸🇦

8 mei 2019 - Musandam, Oman

Na een koude nacht en weinig uurtjes slapen op de ferry richting Saudi-Arabië, warmen we ons op in de eerste zonnestralen. Het is al druk op het bovendek, want iedereen kijkt uit naar de eerste blikken van het vaste land. Maar dat duurt nog wel een paar uurtjes. We zijn de enige twee blanken aan boord, en dat trekt natuurlijk de aandacht. De overige passagiers zijn Sudanees en op weg naar Mekka. De bemanning komt uit Egypte, we worden door hen vorstelijk behandeld. Het is gezellig aan boord, iedereen is nieuwsgierig naar ons en zolang we nog varen, willen er veel een babbeltje maken én natuurlijk op de foto.
Om een uur of 12 zien we in de verte de eerste verschijnselen van land. Iedereen wordt verzocht om bij elkaar te komen voor het uitdelen van de paspoorten, vrouwen benedendeks en de mannen boven. Het zijn er nogal wat, dus we besluiten maar om buiten te wachten. Wanneer we een poosje later naar die van ons vragen, krijgen we te horen dat we die later pas krijgen. Geen probleem. Als de boot bijna de haven van Djedda in vaart, worden we door de bemanning gehaald en met de lift naar boven gebracht. Het staat er vol met bekertjes water en iedereen krijgt een pilletje met antibiotica. Dit is één van de regels voor het arriveren in Saudi-Arabië, beetje apart maar goed, het kan vast ook geen kwaad. Wij mogen als eerste en Wilbert vraagt nog voor de grap of ze ons niet stiekem willen vergiftigen?🤔. Tevens liggen ook onze paspoorten hier klaar en mogen daarna met de bemanning mee in het kantoor om daar te wachten totdat we van boord mogen. Iemand van de douane rijdt de Unimog van boord, best spannend maar dat zijn de regels helaas. Wilbert mag nog wel even mee om te laten zien hoe ze moeten starten, en dan is het te hopen dat ze niet al te stug rijden en alles heel houden. De truck zien we later pas weer terug, wanneer alle papieren in orde zijn.
Rond 16:00u mogen we zelf van boord, de verplichte hoofddoek gaat bij mij om, en er staan bussen te wachten die iedereen naar de immigratie brengen. Ook hier mogen we van de bemanning weer als eerste instappen, we bedanken ze hartelijk voor hun hulp en gastvrijheid. Nu vlug een stempel halen en hopen dat het niet al te lang duurt voordat we kunnen gaan rijden. De 72 uur visum gaat direct in na de stempel van de immigratie en we hebben verhalen gelezen van andere reizigers dat ze daarna nog eens uren op hun auto moesten wachten. Maar wij hebben (weer) geluk, in de volle aankomsthal worden we direct als eerste naar een leeg loket gestuurd, hoppa! En buiten staat al iemand te wachten met onze autopapieren. Nu nog een verzekering regelen (wat voor de douanier niet meeviel, Nederlandse gegevens invoeren in een Arabisch systeem.. Hoe krijg je een kenteken opgevoerd? Het ging wel zeker 20x mis 😂) en na een half uurtje wachten, kregen we ons huissie weer in handen. Geen controle gehad, niets! Dat ging makkelijk.
En nu gas er op! Het is al wel bijna donker, maar dit is een totaal andere wereld dan Afrika. Geen potholes en geen overstekende koeien of geiten. Dus rijden in het donker geen probleem, maar eerst gaan we langs de McDonald's om de lege maag te vullen. Ook dit hebben we sinds Zuid-Afrika niet meer gezien. We maken wel gelijk een fout, we stappen allebei de single ruimte in. In Saudi-Arabië (trouwens ook in de Emiraten) heb je een single room, alleen voor mannen én een family room, waar vrouwen alleen of met mannen mogen komen. Het is een streng moslimland en het is ff wennen. Zelf heb ik er in het begin wat meer moeite dan Wilbert, maar ik accepteer de gewoontes. Sommige mannen kijken me niet aan of geven geen hand, het is altijd even aftasten. Ook staan er borden op de weg waar moslim of non-moslim mogen rijden. Omdat we zo heerlijk aan het tuffen zijn op goeie 6 baanswegen en blij zijn dat we aan onze ruim 1500km konden beginnen, missen we de afslag (non-moslim) om om de stad Mekka heen te rijden en gaan er dus dwars doorheen. We kijken onze ogen uit, wat een indrukwekkende stad met mooie gebouwen. Totdat we gestopt worden door een niet al te vriendelijke agent, Wilbert doet het woord en dan mogen we gelukkig door. We rijden nog een stuk en slapen onderweg bij een truckstop. De volgende dag ben ik jarig, niet echt een leuke dag om het te vieren. We maken vele kilometers en omdat we maar 3 dagen in het land zijn, hebben we ook geen internet om felicitaties te ontvangen. Totdat we ergens bij een garage langs de weg stoppen ivm lekkage van de stuurpomp. De eigenaar Abraham is Sudanees en zoals alle andere Sudanezen erg gastvrij. We krijgen thee, dadels, fruit én ik mag even op de WiFi om met mijn ouders te kunnen bellen. Top! Voel me nu gelijk toch wel een beetje jarig. We kopen wat olie om bij nood bij te vullen en rijden de rest van de dag door totdat we bij een Indiër gaan eten en kunnen overnachten. Er valt niet veel te zien langs de hoofdwegen behalve veel zand. Saudi-Arabië bestaat voornamelijk uit woestijnen. Wat ons wel opviel, waren de plassen water langs de weg en in de woestijn. Het is een paar dagen geleden echt noodweer geweest, wat hier zelden voorkomt. De temperatuur is draagzaam, onder het rijden hebben we een frisse wind. Op woensdagochtend rond 11uur arriveren we bij de grens. Yes, we hebben het ruim binnen 72 uur gehaald! Het viel eigenlijk alles mee, maar waren we een paar dagen eerder geweest, hadden we zeker stil komen te staan in het noodweer, want dan is rijden hier onmogelijk. Jammer dat we in een hele korte tijd van a naar b moesten, er valt vast meer te zien en te beleven. We hebben hierdoor ook weinig locals gesproken, alleen maar immigranten die hier werken.

We zijn het vele rijden van de afgelopen weken beu en hebben behoefte aan een beetje rust, we stappen het luxe leven van de Verenigde Arabische Emiraten in. Wat een mega contrast met wat we gewend zijn in Afrika de afgelopen jaren. Maar hierover meer in ons volgende verhaal.

1. Sarie:
    8 mei 2019
    Wat een leuke en spannende verhalen schrijven jullie,!!!!
  2. Leopollemans:
    8 mei 2019
    Hoi het gaat hier toch nog wat vrijer tussen mannen en vrouwen maar gelukkig duurde het niet al te lang jullie zijn het toch weer door gekomen zonder teveel trammelant je ziet ieder land heeft zo z'n eigen regels maar is te overkomen zo te lezen toch wel aardig we hopen dat de reis goed verloopt voor jullie gr Leo en anja
  3. Klazina:
    8 mei 2019
    Heel bijzonder om te zien,om als enige blanke met de boot over te varen.toch mooie indruk van Saoudi Arabië achter gelaten op de foto,s Nu genieten van de pracht en praal in de oliestaten LfsX van ons❤️
  4. Inge:
    8 mei 2019
    We hadden al veel gehoord toen jullie bij ons waren. Maar dit is nog steeds een leuk verhaal.
    We zijn benieuwd naar het verhaal van de UAE.
  5. Irene:
    8 mei 2019
    Prachtig wat een marzel hebben jullie toch iedere keer
    Groetjes en tot het volgende verslag
  6. Koos:
    8 mei 2019
    Heel interessante foto´s en nu op naar de Emiraten!
    Groetjes, Koos. B.t.w. makkelijk zo´n hoaddoek bie de hand as je mot ofwassuh.
  7. Hans en Annie:
    8 mei 2019
    Weer een geweldig mooi verhaal,en je ziet het ( zonder geluk vaart nieman wel )
    Groeten en tot het volgende verhaal.👍
  8. Martha en willen:
    8 mei 2019
    zo.... door de stad Mekka gereden als no-moslims, bijzonder hoor..las dat er nog regelmatig mensen onthoofd worden in dat land en dat de positie van beul erfelijk is, ze worden al jong voorbereid op hun toekomst !!!!Gelukkig zijn jullie er goed door gekomen.
    En nu ... in de olie????
  9. Suus:
    8 mei 2019
    Heerlijk om jullie verhalen te volgen!!! Wat een avontuur!
  10. Ans:
    8 mei 2019
    Da's wel even apart ,die gescheiden rooms bij de M'c Donalds. Hier ondenkbaar. Nou ja,..jullie hebben het er weer goed afgebracht. Nu de luxe in. Zal wel ff wennen zijn. Good gaon!! (Achterhoeks) :-)
  11. Gerda:
    9 mei 2019
    Alles bij elkaar een spannende reis, maar het kwam allemaal weer goed. Mazzelkonten. Liefs😘❤️
  12. Janet:
    13 mei 2019
    Erg spannend allemaal, en heerlijk om te lezen!! Goede reis verder en we zijn benieuwd naar het volgende verhaal
  13. Jolijn Melissant:
    14 mei 2019
    Na aanleiding van jullie verhaal in de krant ;Wat een ontzettende belevenis ,wat mooi om te zien !!!goeie reis Groeten jullie oude buren ,Paul en Jolijn