Marokko - Off-road deel 2 ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡ฆ

4 december 2016 - Province de Chtouka Ait Baha, Marokko

Hier weer een teken van leven uit het grote 4x4 paradijs. 10 november was de laatste post, de tijd vliegt. Al hebben we geen tijdsbesef, datum en dag weten we vaak niet eens, en dat is natuurlijk ook helemaal niet belangrijk. Het belangrijkste is dat we lekker doen waar we zin in hebben. Hier een korte samenvatting van de laatste weken. We hadden al geschreven dat we een Duits echtpaar ontmoet hadden in Merzouga, en dat klikte goed. We zijn dan ook bijna 3 weken met elkaar op pad geweest. Begonnen in de zandbak Erg Chebbi. Geweldig om met ons huisje op wielen door de duinen te rijden, ook wel spannend, zeker als je scheef gaat. Vanuit Merzouga zijn we toen pistes gaan rijden naar Zagora. S'nachts in de woestijn geslapen bij verlaten Kasba. De volgende dag, 12 nov was ik jarig. Van thuis nog een paar kaarten meegekregen en van onze Duitse vrienden een stuk kaas. Die was op dus daar waren we erg blij mee. Voelde me toch jarig. Die dag over veelal slechte pistes met wasbord stukken ertussen naar Zagora gereden. Er was het een en ander kapot getrild en aan garages geen gebrek hier dus even de garage in. De volgende dag laat vertrokken richting Mhamid. Daar ergens in de duinen 2 dagen gerelaxed. Was nodig ook want die pistes zijn leuk maar ook vermoeiend. Van daaruit door prachtige landschappen gereden naar Tissint. Er moest daar ergens een waterval zijn. Niet gevonden maar de reis is het doel en s'avonds weer een prachtplekje in droogstaande rivier gevonden. De dag erna zijn we door afgelegen dorpen en ruige bergen bij Fransen op een camping beland. Die hadden het goed voor elkaar, een warme douche met veel druk op de leiding, goed eten en een klein zwembad. Chillen geblazen! Van hieruit een stukje de Anti Atlas in richting Tafraoute. Wow, wat onbeschrijflijk mooi. In Tafraout bij de bekende gekleurde stenen, "een kunstproject van een Belg" overnacht met nog wat andere reizigers. Hier 2 dagen gebleven. Het weer wordt kouder dus maar weer de bergen uit richting de kust over de normale weg. Goh wat rijdt dat toch ineens soepel. Na links en rechts nog een overnachting gepakt te hebben zijn we op een gegeven moment bij Cap Draa beland. Een vreselijke hobbelweg tot aan de kust maar eenmaal aan de kust een betoverend uitzicht op hoge zandduinen en de zee. Gelijk gestopt deze dag en de omgeving op ons in laten werken, visje gescoord en die is heerlijk bereid door onze Duitse buddies hmm. De volgende dag rond de middag vertrokken toen het water laag was en samen lekker over het strand gevlamd. Flamingo's gezien, die ook nog eens naast ons bleven vliegen, mooi! Na al die 4x4 avonturen zijn Peter en Caroline op een gegeven moment weer richting huis vertrokken en wij zijn bij een warmwaterbron terecht gekomen. Daar 2 leuke jongens ontmoet uit een dorp paar km verderop en die hebben de volgende dag Tajine voor ons gekookt op een kampvuurtje. De mensen, zover onze ervaringen, zijn geweldig en altijd bereid je ergens mee te helpen. Na 3 dagen waren we wel weer schoongeweekt en zijn we via Assa weer een prachtige route gaan rijden, heftige stukken ertussen maar met de Unimog is het kinderspel. Ook weer 3 overnachtingen in de middle off nowhere en in die 3 dagen misschien 2 mensen gezien. Wel t eerste schrikmomentje gehad. Bij het hout sprokkelen s'avonds een schorpioen onder een stuk hout. Maar net gehoord dat ie niet gevaarlijk is. Dus ja, voor degenen die er aan twijfelen: Wulle vermaken ons hier wel. Nu gaan we langzaam het Atlasgebergte opzoeken. Dikke jas aan waarschijnlijk. We gaan het meemaken en jullie horen weer van ons...

Fotoโ€™s

1. Bo en Merel:
    Ha Wil en Mar.

Ik twijfelde er niet aan of jullie het naar de zin hadden
    Maar het is goed om het bevestigd te zien.
    Een mooi avontuur is het zo! Heul veul fun verder!

Groeten Boudemeer
  2. Bert en Marian:
    4 december 2016
    Hey avonturiers , fijn dat jullie hier zo van genieten en dat wij hier , op deze manier ,ook in mee genomen worden. Leuk verhaal en geweldig mooie foto's.
    Lieve groetjes Bert en Marian
  3. Klazina:
    4 december 2016
    Heerlijk geschreven weer,we beleven het mee,kusss
  4. Mirjam:
    4 december 2016
    Wat een leuk verslag weer, jullie genieten zekers van deze prachtige reis!!
  5. Risjuh:
    Butegeweun luitjes, prachtverhaal! Dikke kos uut Sommerdiek
  6. Martha en willen:
    4 december 2016
    Doen waar je zin in hebt in prachtig Marokko..Duitse vrienden met kaas in de woestijn.. Aardige Marokkaanse jongens die Tajine voor jullie maken. Uniek!!!....Beleef het en geniet en weer dank dat we mee mochten "beleven".
  7. Joanne:
    Hai,
    Weer een leuk verhaal broer. Goed om te horen dat jullie het zo goed hebben!
    We hebben jullie gisteren wel gemist hoor met pakjes avond!!
    Kus van ons allemaal
  8. Teddy:
    4 december 2016
    Heey, wat een super leuk verhaal weer! Prachtige foto's ook en zo leuk al die aardige mensen die jullie ontmoeten. Echt zo'n 'once in a life time' avontuur wat voor iedereen mogelijk zou moeten zijn. Helaas is dat niet zo, maar wij genieten met volle teugen van jullie foto's en verhalen. Dus enjoy to the max, dan doen wij dat ook! Thanks! Xx
  9. Jo&Mau:
    5 december 2016
    Echt dikke vette overdosis aan mooie, te gekke foto's en verhalen... Keep it up!!
  10. Adrie:
    5 december 2016
    Heerlijk dat alles zo goed gaat
    En dat jullie het zo naar je zin hebben .leuk verhaal en prachtige fotoos
  11. Pleun Molendijk:
    7 december 2016
    Mooi jullie verhaal weer te mogen lezen. Kunnen we toch een beetje mee genieten. Prachtig! Goeie rijs maar weer! x