Marokko - Happy New Year! 🇲🇦

1 januari 2017 - Dakhla, Marokko

Om te beginnen willen we iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen en natuurlijk alle goeds voor 2017! Het is vandaag nieuwjaarsdag en het is weer eens tijd om onze blog bij te werken. We zijn inmiddels in het zuiden van Marokko beland, maar hebben natuurlijk nog veel meegemaakt en gezien sinds de laatste update.

Na de Dades- en Todrahkloof zijn we verder de Hoge Atlas ingereden vanaf Tinghir naar Nekob, ook dit was weer een geweldige piste. We wilden bovenop een mooi uitzichtpunt blijven overnachten, maar doordat er 6 kinderen om ons heen bleven staan staren en ook nog eens zo vrij waren om onze stoelen in beslag namen, zijn we toch maar verder naar het dal gereden. Daarna richting Ouarzazate en weer de bergen in. Enkele weken geleden hadden we daar al een keer overnacht, met het uitzicht op de sneeuwtoppen en een heel bijzondere kasba. We begrepen later dat deze op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat, maar dat wisten we toen nog niet. Het was dus niet zo vreemd dat we daar zo van genoten hadden. We zijn doorgereden maar achteraf hadden we misschien wel even kunnen stoppen om deze van dichtbij te bezichtigen. Wie weet komen we ooit nog wel eens in de buurt, en zullen we dat zeker gaan doen. De route richting de hoge pas zelf was even zo mooi en hebben daar heel erg van genoten. We proberen altijd zo vrij mogelijk in de natuur te staan, en meestal lukt dat dan ook. We vonden een mooie spot op 2300 meter, vlakbij de sneeuwgrens. Even de weg af, en een stukje de piste op. Het was er heel koud, het waaide hard en er werd nog verse sneeuw opgegeven. De volgende dag was het erg mistig, en gelukkig geen sneeuw gevallen, want we moesten toch best steil naar beneden.

Het zou nog een paar dagen duren voordat we naar Marrakech zouden gaan, en hadden zin in een warme douche en wat comfort. Daarom zijn naar Ouzoud gereden, we hadden gehoord van Maurice en Jolanda dat daar een camping moest zjn met nederlandse eigenaars die zelf een aantal jaren door Afrika hadden gereisd. Dat is voor ons erg interessant, want daar kunnen we natuurlijk veel van leren. Wat een mooie camping, en de meest schone en fijne sanitair in tijden. Helaas regende het de volgende dag, dus zijn we de deur niet uitgeweest. We hebben ons goed kunnen vermaken met wat te lezen, een spelletje en lekker muziek luisteren. Dezelfde avond met z'n allen gegeten en de reisverhalen/ervaringen van Paul en Renate besproken. De volgende ochtend zijn we nog naar de waterval in het dorp gelopen, en s'middags naar Marrakech gereden. We hoefden ons niet echt te haasten, want de vlucht van Kees, Gerda en Christiaan was vertraagd en dus zouden we ze pas de volgende ochtend gaan ontmoeten. We hebben een bewaakte parkeerplek in de stad kunnen vinden op nog geen 15 minuten lopen van de riad (hotel). Zondagochtend heel vroeg op gestaan en door de smalle steegjes zoeken waar ze zouden zitten. Ineens staat Kees voor onze neus, wat een verrassing en fijn om iedereen weer te zien! We zijn met z'n allen gaan ontbijten in het hotel, voor ons echt een luxe want deze was super uitgebreid met allerlei lekkers. We werden door de eigenaar uitgenodigd om elke dag met hen te komen ontbijten, wat geweldig! We hebben zelfs nog een keer een bad genomen, ook dat was geen probleem. Het waren echt 3 super leuke dagen met elkaar! Een paar dagen in de stad, en nog een dag op pad met de Unimog richting de bergen. We wilden ze toch net iets meer van Marokko laten zien, en zijn dan ook z'n 70 kilometer verder de Hoge Atlas ingereden en daar met z'n allen een stuk door de besneeuwde bergen gewandeld met een gids. Op dinsdagavond hebben we weer afscheid genomen van iedereen en wij zijn dan ook de dag erna weer uit de stad gereden. We waren ook weer toe aan hogere temperaturen na weken van warm aankleden en de kachel aan. We hebben daarvoor flinke afstanden moeten afleggen, maar uiteindelijk zijn we nu in Dakhla waar we eerst eens vakantie gaan houden en de laatste dingen voorbereiden voor Mauritanie.

We staan nu op een soort camperpark aan het water. Het is eigenlijk niet zo ons ding is omdat we het liefst vrij  staan, maar goed... We hoeven niets te betalen, staan bewaakt en hebben hele leuke Friese overlanders Arend en Akkie ontmoet. We hebben gisteravond met hen oud en nieuw gevierd, en was heel erg gezellig. Ze hebben veel reiservaring en wie weet treffen we elkaar later weer ergens in Afrika.

De afgelopen twee maanden hebben we heel veel van Marokko kunnen zien, en zo'n 5000 kilometer hier afgelegd. Wat een geweldig land, niet alleen qua landschappen (duinen, woestijnen of de bergen enz) maar we mogen ook zeker de mensen niet vergeten.

We willen iedereen alvast bedanken die met ons mee leeft en hopelijk gaan we ook in 2017 mooie avonturen beleven!

1. Ans:
    1 januari 2017
    Hallo luitjes. Jullie allereerst ook een heel mooi 2017 gewenst.Wat leuk dat jullie een paar dagen met familie konden doorbrengen.Laat ons maar mee genieten van jullie verdere avonturen en pas goed op jezelf. Groeten uit Keppel van Ans en Dirk.
  2. Mirjam:
    1 januari 2017
    Jullie ook de beste wensen voor 2017, dat jullie maar een mooie reis maken samen, erg leuk om af en toe jullie ervaringen te lezen...
  3. Gerda:
    1 januari 2017
    Weer een leuk verhaal. Wat hebben we genoten met ons 5jes in Marrakech. Wat een vriendelijke en gastvrije mensen. Ons hotel was ook super. Nooit meegemaakt dat we zo verwend werden.
    Ook de foto's zijn weer mooi.
    Geniet weer verder van jullie avontuur.
  4. Koos:
    1 januari 2017
    Heel veel reisgenot gewenst in 2017 en bedankt voor weer een mooi verhaal met prachtige foto's
  5. Francien Keizer:
    1 januari 2017
    Wat leuk dat we steeds ook mogen meegenieten van jullie reis. Een heel bijzondere ervaring. Alle goeds voor het nieuwe jaar toegewenst. Francien, Anton, Neline, Anne-Ruth en Joan.
  6. Els en Mels:
    1 januari 2017
    Jullie een geweldig goed nieuwjaar toegewenst en verder een veilige reis
  7. Klazina:
    1 januari 2017
    WoW,het zijn weer mooie plaatjes zeg,ook met de familie.
    Het ziet er heel gezellig uit,en leuk idee wandelen met de gids in de bergen.Dan kom je op de mooie plekjes.
    Nu heerlijk weekje niksen en kite surfen.ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    LfsXXXvan ons allen!!!
  8. Bernadette:
    1 januari 2017
    Hi, jullie ook de allerbeste wensen voor 2017 en veel en veilig reisplezier toegewenst! We volgen jullie blog volop en genieten van alle reisverhalen. Wat een genot! Het is jullie zo gegund en we kunnen niet wachten tot het volgende blog.

Lieve groetjes,
    Bernadette en Esmée
  9. Leopollemans:
    1 januari 2017
    Ook jullie de beste wensen het is goed om te horen dat het goed gaat er is veel te zien en te beleven begrijp ik nog heel veel plezier en tot het volgende verhaal gr van ons
  10. Martha en willen:
    2 januari 2017
    ook wij wensen jullie een goed nieuwjaar met vele veilige kilometers en heel veel mooie landschappen om samen van te genieten.
    Bedankt "vrije vogels" voor jullie verslag we zien er altijd naar uit !!!!
  11. Carel Regenboog:
    2 januari 2017
    Een goed en super nieuwjaar toegewenst en dat het een prachtig reisjaar mag worden. Geniet ervan. Groeten Carel en Lien.
  12. Laura en Hans:
    2 januari 2017
    de beste wensen!!!!xx hans en laura
  13. Hetty:
    3 januari 2017
    Vandaag in Herkingen geweest om Christiaan nog even te zien.Jullie ook de beste wensen voor 2017 en veel reisplezier daar. Heel fijn om jullie met de verhalen te volgen. Groetjes Hetty
  14. Ton Peters:
    4 januari 2017
    We wensen jullie een reislustig 2017 en hopen dat je geen cultuurshock krijgt als je straks in Mauritanie aankomt. Dat is geen Marokko meer maar evengoed genieten! Als jullie bij Casper aankomen in Manantalie, doe hem dan de hartelijke groeten van ons!
  15. Herma Jan:
    5 januari 2017
    Hallo ,jullie ook de beste wensen in 2017 en nog veel reis plezier..Groetjes Jan Herma
  16. Ron:
    11 januari 2017
    hey wereld reizigers.
    Ik lees af en toe mee. Super stoer van jullie dat jullie dit avontuur aan durven, vooral in Afrika.
    Heel tof wat en hoe jullie het allemaal doen. Ik hoop dat jullie heel 2017 de mooiste dingen zien en meemaken.
    groet Ron (isb)
  17. Bert en Marian:
    12 januari 2017
    Weer een geweldig verhaal en idem foto's.
    kiek uut en geniet ervan...
    Gr Bert en Marian
  18. Laura en Hans:
    29 januari 2017
    vandaag 29 januari. ik zit bij de haard. hans zonet uitgezwaaid. die zit nu op de boot naar GB. met de bandjes van ISB. ik ga morgen weer werken. Alles as usual. voorjaar hangt in de lucht in NL. nee, .......WEER geen Elfstedentocht! Ik dacht aan jullie. ff kijken op de site. is al weer even geleden sinds laatste update. hoop alles goed? Oh ja, Donald Trump aan het roer nu in de USA. meegekregen? lieve groet, laura, en ook van Hans bien sur.xxx