Lesotho 🇱🇸

6 juni 2018 - East Griqualand, Zuid-Afrika

Het grensje tussen Zuid-Afrika en Lesotho is wel de makkelijkste die we hebben gehad. Stempelte uit, en stempeltje in. We komen het kantoortje binnen, en zien aan de ballonnen en de grote letters op de muur met Happy Bornday en beginnen voor deze dame te zingen. Ze straalt en vraagt hoe lang we hier willen zijn. Geen idee eigenlijk, het zal wel heel kort zijn, want dit landje is net zo groot (of klein) als België. Ze geeft ons een maand te tijd, dankjewel! We betalen nog wat tax aan het poortje en gaan rijden. Het regent en echt veel zin om ver te rijden hebben we niet, het is zonde om niets van de mooie landschappen en bergen te zien. Lesotho is een koninkrijk, wat op zich al best bijzonder is, maar het hele land ligt ook nog eens boven de 1000 meter en heeft bergtoppen tot wel over de 3200m. Het wordt ook wel Het Dak van Afrika genoemd. Daar willen we natuurlijk wel meer van zien.
In de buurt van Quthing bezoeken we een huisje dat in 1870 ín een grot is gebouwd. Het valt bijna niet op. We worden verwelkomt door gids Pakisi en hij verteld ons heel veel informatie over de geschiedenis van zijn land en weet ook heel veel van andere Afrikaanse landen. Het is erg interessant. Dan gaan we het huisje in en is er een klein museumpje te zien. Er zitten zelfs dinosaurus pootafdrukken op het plafond 🤔. Een paar uur verder komt de zon lekker door en bedanken de beste man voor zijn verhalen. We eten wat en bekijken de kaart maar eens, waar gaan we heen? Het enige wat we weten is, dat we bij de Sani Pass omlaag willen, terug naar Zuid-Afrika. Dat is aan de oostkant en we zijn nu in het zuiden. Er zijn niet zoveel wegen dus veel keus hadden we niet, links of rechts? We gaan naar de waterval bij Semonkong, dus we slaan rechtsaf. We verbazen ons over de nieuwe asfaltwegen hier, maar het rijdt in ieder geval lekker door. Na een tijdje zien we een geweldige plek om te overnachten. Uitzicht over weet ik veel hoeveel bergen én op een mooie rivier onder ons. Top! En de volgende ochtend tijdens de zonsopkomst is het nog mooier. De hele rivier staat in de mist, en het lijkt wel een grote wattenstroom die door het hele gebied loopt, prachtig! We blijven een tijdje in het zonnetje genieten, totdat alles helder is, en dan gaan we verder. We kunnen er niet over uit hoe mooi het is, nu de herfstkleuren maar kun je nagaan als het groen is, en de vele maisvelden in bloei staan.. Wat een vrolijke mensen langs de weg en in de schattige dorpjes. Bijna iedereen zwaait. Er zijn heel weinig auto's te zien, alles wordt gelopen, of op de rug van een ezeltje of een paard. Of de tijd hier stil heeft gestaan, behalve dan de nieuwe geasfalteerde weg. Geweldig om te zien, en omdat het koud is loopt bijna iedereen met een deken om. Geen jas, maar een deken. Het is dan ook één van de nationale symbolen hier.
Half de middag komen we aan bij de Maletsunyane waterval bij Semonkong. We hebben uitzicht vanaf de andere kant en hier blijven we lekker staan. Na wat gewandeld te hebben, gaan we snel naar binnen want het is hartstikke koud. De volgende dag begint met een zonnetje maar al snel wordt het grijzer en zien in de verte de pieken van de hoogste bergen al wit worden, we gaan de sneeuw in! Hopelijk niet teveel want de passen die we over moeten gaan over de 2700 meter en vaak echt stijl, dus dan moet t niet glad zijn. En dan regent het eigenlijk steeds, behalve boven de 2500m als we door natte sneeuw gaan. We stoppen na de middag want vinden het jammer dat we niets van de omgeving kunnen zien. We parkeren bovenop een berg, en houden het voor gezien. Muziekje, boekje, spelletje en een filmpje in bed kijken.. Het maakt ons niet zoveel uit.
Als we wakker worden, zien we dat we helemaal in de mist staan. Het zonnetje doet al z'n best om de eerste stralen erdoorheen te jassen, dus dat betekent een prachtige zonnige dag, yes!
We gaan weer op pad, en komen steeds hoger en hoger totdat we alleen maar witte toppen zien en een strak blauwe lucht. We hebben echt even het gevoel dat we op Het Dak van Afrika zijn, zo mooi!
Vlak voor het stadje Thaba-Tseka, zo half in het land, houdt de geasfalteerde weg op, en gaan we verder off-road. Nog zo'n 100km te gaan naar de afslag naar de Sani Pass, en er moet volgens iOverlander een pass tussen zitten die bijzonder slecht moet zijn. Nu zijn we wel wat gewend, dus kom maar op. Als er lokalen rijden met taxibusjes dan moet het voor ons een peuleschilletje zijn. Als we in de buurt van de pas komen, en de besneeuwde toppen steeds dichterbij komen, wordt de weg toch wel steeds slechter. Flinke gleuven, stenen en dan ook nog sneeuw, best spannend! Natuurlijk halen we de top, en blijven hier overnachten op ruim 3000m. Stervenskoud en de kachel laat ons vanavond ook een paar keer in de steek. Volgende ochtend maar snel door. Nog een klein stukje hobbelen en dan over een goeie weg naar de hoogste pas. We zien daar een paar wielrenners aankomen, alsof ze een rondje door de polder fietsen, en dat op 3200m ✌
Niet lang daarna komen we aan bij de Sani Pass. We drinken een kop koffie in de hoogste pub van Afrika, en zien vanaf het balkon de beroemde pas en de adembenemende landschappen. Wauw, bergen vervelen nooit.

Bye bye beautifull Lesotho

1. Gerda:
    6 juni 2018
    Wat een prachtige ervaring weer. Echt heel wat anders dan Flakkee haha
  2. Hans en Annie:
    6 juni 2018
    Wat een ervaring ,en dat iedere dag ,geniet er van.
    Groeten,en tot het volgende verhaal.
  3. Els v Kempen:
    Super weer !!! Jullie kunnen het nooit meer wennen in Nederland
  4. Marianne Bijl:
    6 juni 2018
    Prachtig verhaal weer, heel herkenbaar op sommige stukjes dan. Wij hebben de tour gedaan in september 2016. Net voorjaar maar ook zoooooo koud daarboven.
  5. Klazina:
    6 juni 2018
    Inderdaad hoor de bergen vervelen nooit,altijd weer anders,schitterend hoor bij de hoogste pub,weergaloos genieten.En wij genieten mee👏😍
  6. Teddy:
    6 juni 2018
    Lang verwacht en toch gekomen: woohoo 2 verhalen in één week!;-) Ook wel weer eens lekker in de kou en onder je dekbed. En na bijna 2 jaar weer eens sneeuw zien en dan op zo’n plek geweldig! En burning man ook super om een keer mee te maken. Hoop dat de muziek ook leuk was? Vraag me af wat er bij jullie nog op je bucketlist over blijft, vast niet veel na deze reis, als alleen de smaak naar méér! Enjoy! Xx
  7. Leopollemans:
    6 juni 2018
    hoi dit is alweer een nieuw verhaal toch iedere keer wat nieuws te melden wegen positief temperatuur iets minder maar voor jullie maakt het niet zoveel uit zijn immers al wat gewend veel succes en plezier en goeie reis groet van ons
  8. Nico en Valerie:
    6 juni 2018
    Leuk man..... Ik heb dagen werk om al je verhalen te lezen . Groeten uit het zonnige Vlaanderen...
  9. Els v Kempen:
    Geweldig 👍👍👍
  10. Christiaan:
    7 juni 2018
    Geweldig zus! Mooi avontuur weer in een klein maar prachtig land. Liefs
  11. Bo en Merel:
    7 juni 2018
    Aha nu snap ik de foto’s vh vorige verhaal haha. Schitterend hoe je alles toch kan beschrijven want ik zie meteen de plaatjes erbij die ik eerder zag. Als dit geen geweldig reisboek wordt die veelvuldig verkocht zal gaan worden dan vreet ik m’n pet op! Al missen we jullie, blijf ons nog maar fijn steeds van tijd tot tijd meenemen door de verhalen, we love it! En ook van jullie ❤️💋
  12. Harry Lefferts:
    7 juni 2018
    weer veel bewondering voor je verhaal. Gezellig / we reizen MEE.
    groeten Toos en Harry Geldrop
  13. Bep & Ben:
    7 juni 2018
    Wel de boel en jezelluf heel houden svp.
  14. Irene:
    7 juni 2018
    Een prachtig verhaal en hele mooie foto s
  15. Nico en Valerie:
    14 juni 2018
    Wilbert,
    Volgens jouw planning ( = woord meer van toepassing bij ons in BENE) in welk land denk jij te zijn rond Kerst / Oud-nieuw?
  16. Bert en Marian:
    19 juni 2018
    Zo ....het was weer genieten van jullie "story's", je kan het ook zo
    leuk beschrijven allemaal en dan met de foto's erbij.....heerlijk om de tijd er ff voor te nemen en te lezen.Zo blijven we meereizen. Veel plezier op jullie verdere reis en doe voorzichtig !!!!
    Liefs Bert en Marian
  17. Ghislain and Marie:
    22 juni 2018
    Hello Wilbert & Marjan
    Hebben jullie een email address waar we de foto's en tekeningen van Afrikaburn kunnen sturen?
    Ghislain & Marie
  18. Klazina:
    3 juli 2018
    Hele bijzondere mooie ervaring in het Krügerpark,zo mooi dichtbij de grootste roofdieren der aarde.Dat jachtluipaard in de boom,..hij zou jullie zo kunnen bespringen lijkt het!!!Hopelijk schijn bedriegt🙈😘
  19. Joanne:
    22 juli 2018
    leuke en mooie foto's ik hoop dat jullie het naar je zin hebben en geniet er van 😘😍❤
  20. Klazina:
    28 juli 2018
    Mooie foto,s,met even zulke mooie mensen.Fantastisch om hier naar terug te kijken later.